Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/03/01

نقطه ضعف - آنتونیس ساماراکیس



نقطه ضعف
نویسنده: آنتونیس ساماراکیس
ترجمه: پرویز کلانتری
چاپ اول (ویراست دوم) پاییز 1380
نشر آگه
1200 تومان
.
ساماراکیس متولد 16 اوت 1919 درآتن، یونان. در دوران اشغال یونان به نازی ها به جبهه ملی پیوست. در ماه ژوئن 1944 توسط نازی ها دستگیر و به مرگ محکوم شد، ولی موفق به فرار از زندان شد و تا اکتبر 1944، یعنی آزادی یونان مخفیانه زندگی کرد.
برنده جایزه (12 نفر) مشهور ترین جایزه ی ادبی یونان در 1966 و جایزه بزرگ ادبیات جنایی - پلیسی 1970 در فرانسه به خاطر رمان " نقطه ضعف" . در سال 1982 به خاطر مجموعه آثارش جایزه ادبی ی اروپالیا ( رقابت در عرصه ادبیات اروپایی ) را دریافت کرد.
نقطه ضعف از آن دسته رمانهای با ارزشی ست که با خواندن 2 یا 3 صفحه اش ديگر نمي شود کتاب را زمین گذاشت. روايت داستاني‌اش سراسر تعلیق و کنجکاوی ست. ساماراكيس شخصيت‌ها، كنش‌ها، ايجاد رابطه و پيشبرد داستان را بسيار خوب انجام مي‌دهد. گر چه به شخصه با پایان داستان میانه خوبی ندارم و آن را یکباره می دانم. اما پایانی دیگر به گونه ای که تعلیق داستان لطمه ای نخورد در ذهن سراغ ندارم. ساماراکیس به گونه ای داستان را پیش می برد که گویی پازلی ست که تا تمام قطعات آن را نچینی از شکل ومحتوایش سر در نمی آوری.
متاسفانه این کتاب در ایران با استقبال کمی مواجه شده. از بین دوستان دور و نزدیکم تعداد بسیار کمی را سراغ دارم که نقطه ضعف را خوانده باشند. کتابی‌ست منزوی، در گوشه قفسه کتابفروشی ها که اگر خوانده باشی اش باهر بار ديدنش ذوق‌زده خواهي شد. پیشنهاد می کنم حتما این کتاب را بخوانید تا تجربه ای جادویی با هنر رمان از سر بگذرانید.
دیدگاه برخی نویسندگان درباره رمان "نقطه ضعف" :
لوئیس بونوئل: از این رمان خیلی خوشم آمد. ساختار آن در عین حال که داستانی ست سینمایی هم هست
گراهام گرین: یک شاهکار واقعی!
ایگناتسیو سیلونه: شاهکاری به تمام معنی در نوع خود!
ژرژ سیمون: اثری عالی! این رمان با عمق پیامش مرا مسحور خود کرده است، در همان حال که با تکنیک زیرکانه و استادانه اش به هیجانم کشانده است.
آندره مالرو: شورانگیز ترین علاقه ام را نثار این رمان می کنم.
آرتور میلر: اثری تکان دهنده!
آرتور کستلر: رمانی با هنری استثنایی.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home