Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/03/01

فره ایزدی - ابوالعلاء سود آور


فره ایزدی درآیین پادشاهی ایران باستان
نویسنده: ابوالعلاء سود آور
چاپ اول 1384
نشر نی
2000 تومان

.
ابوالعلاء سود آور محقق برجسته ایرانی باز هم برای حل یک مشکل تاریخی نه به نوشته ها و مدارک کتبی که به مطالعه تصاویر روی آورده. پیش از این روش او را در" کتاب هنر دربارهای ایرانی" دیده ایم.
دیده ایم چگونه تصاویر را راز گشایی کرده و به هم مرتبط می کند تا واقعیتی پنهان را از دل تاریخ بیرون آورد. خود او می گوید: "در فرهنگی که نوشته کمیاب است و چون یافت شود، گنگ است و نارسا، مدرک عینی، همچون مدرک کتبی سودمند است و قابل استفاده برای تعبیر وقایع گذشته و شناخت باور های پیشینیان."
کتاب فره ایزدی در 4 بخش نوشته شده: 1- نمادهای فر 2- تعبیری از نقوش 3- نمادهای قدرت در امپراطوری 4- جنبه های دو گانگی فر. با 120 تصویر از نقوش و تصاویر تاریخی که هر یک با دقت و جزئیات در راه حل بحث مورد نظر کتاب بررسی می شود.
سود آور در پیش گفتار کتاب آورده: "فره ایزدی، یکی از ارکان مهم پادشاهی است و لازمه قدرت و فرمانروایی. نمایانگر تایید الهی ست و موید مشروعیت حکومت. در ادب فارسی، به کرات از فر پادشاهان سخن رفته و در بررسی های تاریخ، به دفعات موضوع آن مطرح شده است. با وجود این، جای تعجب دارد که تا کنون چندان توجهی به نمادهای فر نشده است و علا یم گوناگون آن مورد مطالعه قرار نگرفته اند."
سود آور درباره چگونگی تفویض حکومت از جانب پروردگار به حاکم در اندیشه های ایرانی نکات جالبی را بیان میکند. نکاتی که امروز هم کاربرد اساسی دارند. اگر می خواهید درباره دستار یا هر گونه پارچه مقدسی که بر شانه یا روی سر می گذارند و یا نقطه های دور تا دور سکه ها بیشتر بدانید حتما این کتاب ارزشمند را مطالعه کنید.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home