Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/03/04

کبوتر - پاتریک زوسکیند


کبوتر
نویسنده: پاتریک زوسکیند
مترجم: ندا درفش کاویانی
چاپ اول 1384
نشر آهنگ دیگر
1200تومان
.
پاتریک زوسکیند فیلمنامه نویس و داستان نویس، در 26 مارس 1949 در شهر آمباخ آلمان به دنیا آمد.
مشهورترین اثرش - عطر- تاکنون به بیش از 20 زبان دنیا ترجمه شده و در دهه 1980 پرفروش ترین کتاب آلمان بود. زوسکیند داستان کبوتر را در1987 نوشت.
شخصیت داستان جاناتان نوئل، پیرمردی منزوی ست با بیش از 50 سال سن که کاری به کار وقایع اطراف خود ندارد و همه چیز را برای خرده آسایشی که برای خود ساخته می خواهد.
نوئل نماد زندگی ی ماشینی و مصرف گراست. نماد آدمی ست بی هدف که همه چیز را در آسایش اتاقش مب بیند. دنیا را دید تنگ نظرانه خود می بیند و حاضر به دیدن و کشف هیچ چیز تازه ای نیست. آدمی ست که به خاطر ضربه ای در زندگی به کنج عزلت رفته و مانند ساعت زنندگی میکند و هدف دیگری در زندگی ندارد مگرجایی که راحت بخوابد. کار جاناتان نوئل سی سال بدون تغییر: هر روز بر پله مرمرین جلوی در اصلی ی بانک، صبح از ساعت 9 الی 13 و عصر ازساعت 14:30 الی 19:30 بر جای خود میخ کوب بایستاد، درست مثل ابوالهول( زیرا در یکی از کتاب هایش مطالبی در مورد ابوالهول خوانده است ).
اوج تفکر نوئل درباره کار روزانه اش از این قرار است که تا زمان باز نشستگی 75 هزار ساعت را روی این سه پله مرمرین می ایستد و تا به حال 55 هزار ساعت را سپری کرده است. پس مطمئنا در تمامی ی پاریس (حتی در فرانسه) بی شک او تنها کسی ست که در یک محل به مدت بسیار طولانی ایستاده است. نه عطر پشت گردن مادام توپل، نه مهربانی ی پیشخدمت مادام روکار، و نه خدمت سربازی در هندو کش نتوانسته در روحیه این مرد تغییری ایجاد کند تا اینکه به نقل از اولین جمله شروع داستان:
(( کبوتر که سر راهش قرار گرفت، یک باره زندگی اش تغییر یافت. ))

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home