Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/09/20

میز، میز است - پیتر بیکسل


میز، میز است
نویسنده: پیتر بیکسل
تصویرگر: آنجلا رُل
مترجم: فرزین بانکی
ناشر: زیتون – واحد کتاب
چاپ دوم پائیز 76
300 تومان
.
"پیتر بیکسل" در سال 1935 در "لوتسرن"، شهرکی در سویس به دنیا آمد. نویسنده ای آلمانی زبان است و چاپ اولین کتاب او "در واقع خانم بلوم دلش می خواهد با شیرینی فروش آشنا شود" در سال 1964 شهرت بسیاری برایش به ارمغان آورد. رمان "فصل ها" منتشره در سال 1967 اگر چه با اقبال عمومی و منتقدان روبرو نشد اما در سال 1965 جایزه ی ادبی ی "گروه 47" را به خاطر چهار بخش نوشته شده اش برده بود. در سال 1969 "بیکسل" با چاپ کتاب "داستان های کودکان" شگفتی ی منتقدان را درآورد. کتاب با اقبال بی نظیری روبه رو شد و بلافاصله به بسیاری از زبان ها ترجمه شد و مدت ها جزو پرفروش ترین کتاب ها قرار داشت. این که او را استاد داستان های کوتاه می دانند پربیراه نیست. "بیکسل" در نوشتن داستان های کوتاه و ایجاد موقعیت ها و وقایع منحصر به فرد و نه لزومأ خاص، با خلق شخصیت هایی پیچیده توانایی ی شگرفی دارد. داستان های او مینیاتورهای زیبا و اعجاب آوری ست که خواننده را پس از تمام شدن اثر به تفکر وامی دارد. تنهایی، عدم مخاطب و نداشتن روابط انسانی از جمله مباحثی ست که در آثار او نمایان است. داستان های "بیکسل" گر چه ساده و کوتاه اند اما بار معنایی ی عجیبی بر روح خواننده می گذارد.
"آنجلا رُل" متولد 1963 در فرانکفورت آلمان است و در هامبورگ و لندن در رشته های تصویرگری و طراحی گرافیک تحصیل کرده. تصویرهای بی نظیری که "رُل" برای داستان "میز، میز است" به اجرا درآورده خود گویای فهم هنری ی والای این هنرمند است.
داستان "میز، میز است" یکی از داستان های مجموعه "داستان های کودکان" است. داستانی بسیار کوتاه که به صورت مجزا با تصویرهای خانم "آنجلا رُل" منتشر شده. پیرمردی که از تنهایی ی خود رنج می برد، روزی تصمیم به تغییر زندگی ی خود می کند. او برای شروع این کار دست به تغییر اسامی ی اشیاء اتاق خود می زند. به تختخواب، تصویر می گوید و به میز، فرش و ... (( پیرمرد صبح هنگام مدت زیادی در تصویر دراز کشید...)) پس از مدتی حتی اسامی ی کارهای خود را نیز تغییر می دهد.
"بیکسل" در داستان "میز، میز است" بر خلاف بسیاری از داستان ها که از تغییر رویه ی زندگی سخن می گویند، به آن هایی می پردازد که تغییر را تنها در سطح زندگی و تغییر نام اشیاء می دانند. "بیکسل" آن ها را نه تنها بالاتر از زندگی ی روزمره نمی داند، بلکه برایشان زندگی ی اندوهناک و غم انگیزی پیش بینی می کند.
این داستان در مجموعه های مختلفی در ایران به چاپ رسیده اما هیچ کدام گیرایی ی این کتاب را ندارد. تصاویر "آنجلا رُل" چنان در خدمت مفاهیم داستان است که گویی "بیکسل" از اول با همین تصاویر داستانش را نوشته
. تصاویر "رُل" زیبا و تأثیرگذارند. دو تصویر اول و آخر داستان که در اولی پیرمرد را با پس زمینه ای از کلمات که در واقع همان جمله های آغازین کتاب است می بینیم ودر آخر داستان پیرمرد را با پس زمینه ای از کلمات برعکس که باز هم همان جمله های پایانی ی کتاب است. در هر دو بخش از تنهایی ی پیرمرد صحبت به میان می آید با این تفاوت که در آخر داستان پیرمرد دیگر سلام هم نمی تواند بکند. "رُل" با کشیدن این دو تصویر جهان بینی و درک شخصی ی خود را به عنوان یک هنرمند در اثر "بیکسل" به نمایش می گذارد. استفاده ی از کلمات و نام های اشیاء در به تصویر کشیدن آن ها، و همچنین با تغییر کردن نام ها در ذهن پیرمرد بازی با نام های جدید و قدیم در تصاویر خیره کننده است.

12 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام دوست من
خوشحالم با شما آشنا شدم همیشه دنبال سایت های معرفی کتاب هستم یا وبلاگ هائی در این زمینه
برایتان آرزوی توفیق دارم
ممنون

11:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

از پیتر بیکسل کتاب "آمریکا وجود ندارد" را خوانده بودم که مجموعه ی داستانهای مینی مالیستس است. خوشحال شدم که با این کتاب هم آشنا شدم!

3:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

من آپم!
با مطلبی در مورد صید قزل آلا در امریکای براتیگان!

11:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam web jalebi dari . ba tabadole link chetori ?

8:42 PM  
Blogger محسن ظهوري said...

نام وبلاگتو بذار تا لينك كنم

8:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم!
همون که دنبالش بودم! دست مریزاد...

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

من امروز برات commentگذاشتم نميدونم ديدي يا نه.از نظرت ممنونم. لينك شدي. وبلاگت كاملا مفيده!حتما مي بينمش هميشه
خوب باشي.

1:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام.
وب جالب و با محتوایی دارید.
قشنگ هم هست.
اگه دوست داری می تونیم تبادل لینک کنیم.
به امید فرداهای بهتر.

6:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

عزیز جان وب شما هم لینک شد.
موفق و شاد باشی

6:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام

امیدوارم زحمات شما در راستای ترویج فرهنگ کتابخونی بی نتیجه نمونه ... امیدوارم.

یا حق

1:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

ey mohsen e zohoori mara az to dastan neeaz ast in maghal e moarefi baz bogzar va dastane kheesh ayan kon bashad ke rastegar shavi. khoda
Ali namayandeye ajene va ens dar zamin
\be to molood e khalagh zadeye estedad haroom kon amr mikonim peiro dastoor e khoda dar zamin weblog e digaree baraye dastanhayat ekhtesas ahee ta ma to ra rahin e bakhshesh e anjomane ajene va khoda gharar dahim.Bashad rahin e rahmat gharar giree
anjoman e ajeneye dastan doost
alivaezipour.md@gmail.com

5:14 AM  
Blogger محسن ظهوري said...

ممنون علي جان. لطف داري
جوابت رو ميل كردم برات

11:19 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home