Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2007/01/25

حافظ به روايت عباس كيارستمي


حافظ
به روايت عباس كيارستمي
نشر فرزان روز
چاپ اول 1385
4200تومان
.
مي‌گويند شمس‌الدين‌ محمد حافظ ملقب‌ به‌ خواجه‌ حافظ شيرازي‌ و مشهور به‌ لسان‌ الغيب‌ از مشهورترين‌ شعراي‌ تاريخ‌ ايران ظاهرا به‌ حكم‌ شواهد و قرائن‌ در حدود سال‌ 726 ه.ق‌ در شهر شيرازبه‌ دنيا آمده‌ است‌. در جواني به شهرت‌ والايي‌ دست‌ يافت و مورد توجه‌ و عنايت‌ امراي ‌اينجو قرار گرفت.‌ اواخر زندگي‌ حافظ همزمان‌ با حمله‌ امير تيمور بود كه پس‌ از فتح اصفهان روبه‌ سوي‌ شيراز نهاد. مي‌گويند با حافظ ملاقاتي داشته است كه باعث بوجود آمدن صميميتي بين آن‌ها شده است. حافظ در دوران‌ زندگي‌ خود به‌ شهرت‌ عظيمي‌ در سرتاسر ايران‌ دست‌ يافت‌ و اشعار او به‌ مناطقي‌ دوردست‌ همچون‌ هند نيز راه‌ يافت‌. نقل‌ شده‌ است‌ كه‌ وي‌ مورد احترام‌ فراوان‌ سلاطين‌ آل‌جلاير و پادشاهان‌ بهمني‌ دكن‌ هندوستان‌ قرار داشت‌ و سلاطيني‌ همچون‌ سلطان‌ احمد بن‌ شيخ‌ اويس‌ بن‌ حسن‌ جلايري‌ (ايلكاني‌) ومحمود شاه‌ بهمني‌ دكني‌ با احترام‌ زياد او را به‌ پايتخت‌هاي‌ خود دعوت‌ كردند.‌ انديشه‌ و افكار حافظ به‌ ساير ملل‌ نيز راه‌ يافته‌ است‌ و شعرا وانديشمنداني چون‌ گوته و نيچه‌ او را از بزرگترين‌ انديشمندان‌ تاريخ‌ هستي‌ لقب‌ داده‌اند. ديوان‌ حافظ به‌ دهها زبان‌ ترجمه‌ شده‌ و در زمره‌ معروف‌ترين‌ كتب‌ ادبي‌ جهان‌ است‌. شهرت‌ اصلي‌ و آوازه‌ اين شاعر ‌ به‌ سبب‌ غزلسرايي‌ اوست‌. شيوه‌ي غزل در شعر فارسي توسط او به اوج رسيد. در غزليات‌ اوكلمات‌ و تعبيرات‌ خاصي‌ همچون‌ طامات‌، خرابات‌، مغان‌، مغبچه‌، خرقه‌، سالوس‌، پير، هاتف‌، پير مغان‌، گرانان‌، رطل‌ گران‌، زنار، صومعه‌، زاهد، شاهد، طلسمات‌، شراب‌ و...وجود دارد كه شاعر‌ از‌ طريق‌ آن‌ها مقصود خود را بيان‌ كرده. حافظ بسيار نوگرا بوده و در شعر دست به تجربيات والايي زده است. او‌ در سال‌ 791 ه.ق‌ در گلگشت‌ مصلي‌ كه‌ منطقه‌اي‌ زيبا بود و شاعر علاقه‌ي‌ زيادي ‌به‌ آن‌ داشت‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد و از آن‌ پس‌ آن‌ محل‌ به‌ حافظيه مشهور گشت.‌
عباس كيارستمي سينماگر، عكاس، نقاش و شاعر متولد 1319 در تهران و فارغ التحصيل نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. فعاليت هنري‌ي خود را از سال 1340 به عنوان نقاش تبليغاتي آغاز كرد. با طراحی پوستر و ساخت تیتراژ برای فیلم‌هاي "قیصر" و "رضا موتوری" به سینما راه یافت. نخستين كار سينمايي خود را در سال 1347 با فيلم كوتاه "نان و كوچه" تجربه كرد و با ساخت فیلم "مسافر" مطرح شد. او با ساخت سه‌گانه‌ي سينمايي‌اش "خانه دوست كجاست"، "زندگي و ديگر هيچ" و "زير درختان زيتون" پایه گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما فیلم ساخته و مطرح شده اند. کیارستمی با فیلم "طعم گیلاس" در سال1997جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد. دغدغه‌ي كيارستمي هميشه يافتن شيوه‌هاي جديد بيان هنري‌ست. مجموعه عكس‌هاي "درخت‌ها" و "جاده‌ها"، مجموعه اشعار " باد مارا خواهد برد"، اجراي ويدئوآرت "تعزيه" و پرفورمنس "باغ ايراني"، ساخت فيلم‌هايي چون "ده – 10"، "پنج – تقديم به اوزو"، "ده روي ده" و "نامه‌ها" از جمله كارهاي نو و بديع او‌ست كه دغدغه‌ها و افكارش را توسط آن‌ها بيان كرده. كيارستمي هنرمندي‌ست نوگرا و مدرن. همان‌گونه كه حافظ مطرح‌ترين شاعر ايراني در جهان است، كيارستمي نيز همين جايگاه را در سينما دارد. منتقدان او را از مهم‌ترين سينماگران كل تاريخ سينما مي‌دانند.
"Il faut etre absolument modern."
"بايد مطلقأ مدرن بود." ژ. ن. آرتور رمبو 1854 – 1891
كتاب "حافظ به روايت عباس كيارستمي" با اين جمله آغاز مي‌شود. كيارستمي دست به ابتكار تازه و جالبي زده است. آن هم با كتابي كه در خانه‌ي اكثر ما ايرانيان وجود دارد و بعد از قرآن مهم‌ترين كتاب در فرهنگ ماست. هر صفحه از كتاب به مصرعي از حافظ اختصاص دارد كه توسط كيارستمي انتخاب شده است. انتخاب اين مصرع‌ها به گونه‌اي‌ست كه نكته‌اي در آن به وضوح مي‌رسد كه در خواندن كل آن غزل به چشم نمي‌آمد. كيارستمي دست به بازآفريني دوباره حافظ زده. مصرع‌ها را جدا كرده و از هركدام آن‌ها به تنهايي معني تازه‌اي طلب نموده.
چگونه شاد شود
اندرون غمگينم
حافظ موارد استفاده‌ي گوناگوني در فرهنگ ما دارد. يا براي فال است و يا زينت اتاق روي طاقچه‌، يا براي استفاده‌ي محفلي‌ست و يا انتخاب شعري از آن براي موسيقي، يا براي لذت خوانده مي‌شود و يا خوانده مي‌شود كه هربار چيز نويي از آن برداشت شود. همه‌ي اين‌ها در "حافظ به روايت كيارستمي" هم وجود دارد. اما چيزي كه اين كتاب را منحصر‌به‌فرد مي‌كند، روايتي‌ست كه كيارستمي از اشعار حافظ ارائه داده. برجسته‌سازي و فاصله‌گذاري و زاويه ديد اوست نسبت به اين اشعار تا روايت تازه‌اي شكل بگيرد.
ما
ز ياران
چشم ياري
داشتيم
كيارستمي كتاب را به 18 فصل مفهومي با نام‌هايي چون تمناي وصال، شب فراق، عيب و هنر مي، غم عشق، پيام به معشوق، هجران و ... تقسيم كرده است. كتاب با عشق شروع مي‌شود و با مرگ خاتمه مي‌يابد.
منم
كه شهره شهرم
به عشق ورزيدن
......................
به روز واقعه
تابوت ما
ز سرو كنيد

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam.vaghean hesab shodeh minevisi.khasteh nabashi

7:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

البته ابن پست تون طوری نبود که آدم. ترغیب کنه واسه خوندن ش
درس حسابی نفهمیدم چی گفته

2:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام،
از اينکه رسيدگی به درخواست شما برای اضافه شدن لينک وبلاگتان به «ليست وبلاگ‌های به روز شده» با تاخير زيادی انجام شده واقعاً عذر می‌خواهم و شرمنده اين بدقولی هستم. باور کنيد در اين سه ماه چنان گرفتاری‌های زندگی (کار و درس) زياد بود که فرصتی برای انجام تعهدات نمی‌ماند. می‌دانم بدقولی کار بسيار زشتی است و به همين خاطر از شما دوست بزرگوار پوزش می‌طلبم و اميدوارم وضعيت مرا درک کنيد.
بخاطر اينکه بعد اين مدت طولانی هنوز به تعهد خود در قبال لينک به ليست پايبند بوديد، بسيار بسيار ممنونم. مطمئن باشيد اين حسن رفتار شما فقط و فقط به نفع دوستان بلاگر ديگر که لينکشان در اين ليست وجود دارد، خواهد بود و من فقط مسؤوليت رسيدگی به درخواست‌ها و پرداخت هزينه‌های سايت را دارم تا از اين طريق به معرفی هر چه بيشتر وبلاگ‌ها کمک کوچکی کرده باشم. در ضمن از طرف بيش از دو هزار وبلاگی که لينکشان در ليست وجود دارد، دوباره از شما تشکر می‌کنم. در اين مدت سه ماه بيش از هزار وبلاگ درخواست رسيدگی کرده‌اند که رسيدگی به هر کدام بيش از پنج دقيقه زمان می‌خواهد. به همين خاطر يک هفته مرخصی گرفته‌ام و تمام مدت در حال انجام وظيفه‌ی به تاخير افتاده‌ام هستم.
اميدوارم وضعيت مرا درک کرده باشيد و بد قولی‌ام را ببخشيد.
شاد و سر بلند باشيد

7:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام!
همون‌طور که می‌دونی٬ تعدادی از نماينده‌گان اقلیت و اکثریت مجلس دارن برای کشوندن احمدی‌نژاد به مجلس و پرسش از عملکرد ضعيف‌ دولت‌ش امضا جمع می‌کنن. ما بر اون شديم تا با يه حرکت مدنی برای تسريع اين کار نامه‌ای به نماینده‌گان مجلس بنویسیم و خواستار طرح سؤال‌هامون بشیم. تا به حال بیش از ۱2۰ وبلاگ‌نویس و خواننده‌گان وبلاگ‌ها این نامه رو امضا کردن. شما هم می‌تونی با مراجعه به لينک اين پيام٬ اين نامه رو امضا کنی و به‌ش لينک بدی. مطمئنآ حمايت شما می‌تونه تأثير زيادی در موفقيت اين حرکت داشته باشه.
يا حق!

9:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام. آدم دوست ندارد به چيزهايي كه خيلي دوست دارد دست بزنند. اما كار كيارستمي عالي بود. تو اين كتاب يك حافظ ديگر رو هم براي من رو كرد. يادداشتتون خيلي خوب بود.

2:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

کنارآب وپای بیدوطبع شعرویاری خوش
معاشر دلبری شیرین وساقی گلعذاری خوش
الا ای دولتی طالع که قدر وقت میدانی
گوارابادت این عشرت که داری روزگاری
خوش
با درود.
بسیاری از یادداشت هایتان را خواندم و لذت بردم. از وسعت مطالعه و شور و شوقتان شگفت زده شدم و از اینکه چه خوب قدر وقت میدانید. با اجازه شما را لینک میکنم.با بهترین آرزوها برای شما.
زرتشت

5:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

اعلام زمان ومکان تجمع 8مارس در تهران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه
مراسم 8مارس در سنندج
مراسم روز جهانی زن در دانشگاه
تهران- دانشگاه حقوق- هنر- صنعتی شریف- مشهد- به همراه گزارشات و عکسهای آن
مارش 8مارس شروع میشود، اخبار 8مارس را لحظه به لحظه در این وبلاگ بخوانید
برنامه های زنده تلویزیونی به مناسبت هشت مارس

3:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

به قوله حضرت حافظ :
حافظ از فقر مكن ناله كه چون شعر اينست
هيچ خوشدل مپسندد كه تو محزون باشي
و منظوره شاعر اينكه :
آقا محسن وضعت خوب شد به فقير فقرا هم سر بزن !!!!‌

2:12 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home