Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/03/08

سفید برفی - دونالد بارتلمی


سفید برفی
نویسنده: دونالد بارتلمی
مترجم: نیما ملک محمدی
چاپ اول 1384
نشر مروارید
2300 تومان

.
دونالد بارتلمی در 7 آوریل 1931 در فیلادلفیا واقع در آمریکا متولد شد و در هوستون، مرکز ایالت تگزاس بزرگ شد. پدر او معماری صاحب سبک در کنا بزرگان معماری جهان بود.
دونالد بارتلمی در سال 1962 به خاطر سردبیری ی دو شماره از مجله هنری، ادبی ی هارولد روزنبرگ به نیویورک رفت و در آنجا ماندگار شد. او جوایز ادبی ی متعددی گرفته است که از آن جمله، بورس گوگتهایم و جایزه ی ملی ی کتاب را می توان نام برد.
بارتلمی در ادبیات معاصر آمریکا نویسنده ای تاثیرگذار و صاحب سبک به شمار می رود. احاطه بی چون و چرای او به ابزار زبان و به هجو کشیدن سیاست و تبلیغات، که آنها را باعث فساد زبان می داند، از ویژگی های اصلی ی نوشته های اوست.
بارتلمی مخالفین بسیاری دارد. عده ای او را زبان بازی می دانند که از محتوا بی خبر است، عده ای به نکته های غیراخلاقی ی آثارش هجوم می برند و عده ی دیگر طرفداران او را جوانان مو بلند و جین پوش می دانند.
دنیا ی داستانی ی بارتلمی منحصر به خود اوست. وقایعی عجیب و غیر قابل باور را چنان پرداخت می کند که گویی امری عادی ست. مثلا در داستان کوتاه "بچه"، پدری تصمیم به تنبیه بچه ی چند ماهه اش گرفته، و او را روزها دراتاق حبس میکند. خیالبافی ی بارتلمی از حقیقت هم پیشی گرفته.
رمان پسامدرن "سفید برفی (1967)" برگرفته شده از افسانه ی برادران گریم و فیلم انیمیشن سفید برفی، ساخته والت دیزنی ست، به سبکی کاملا غیر متعارف.
رمان "سفید برفی" نه تنها درموضوع و پرداخت، که درساختار و نام فصل ها نیز منحصر به فرد است. هر بخش نامی طولانی و توضیحی دارد، مانند : (( روان شناسی سفید برفی: در زمینه ترس، او از این ها می ترسد آینه - سیب - شانه آغشته به زهر )) وتازه بعد از پایان بخش اول کتاب، نوبت پرسشنامه ی نویسنده است با سئوالاتی از این دست که چه احساسی تا این جای داستان دارید؟ و یا چه انتظاری از کار یک هنرمند و ادامه این داستان؟
سفید برفی رمان شلوغی ست اما نظم داستان لحظه ای رها نمی شود. شخصیت ها در عین آنکه تازه اند و غریب، کاملا آشنا به نظر می رسند و واقع نمایانه پرداخت شده اند. یک نوع واقع نمایی ی بارتلمی وار.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home