Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/03/23

سال نامه شرق 1384


سال نامه شرق ( ویژه تحولات سال 1384 )
برخاستن راست از دنده چپ
.
با مقالاتی از:
مسعود بهنود، علی اکبر ولایتی، ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی، احمد بورقانی، ناصر فکوهی، محمد قوچانی، موسی غنی نژاد، سعید لیلاز، الهه کولایی، حمیدرضا جلایی پور، سید مصطفی تاج زاده، مصطفی معین، سعید حجاریان، علیرضا رجایی، هادی خانیکی، حبیب الله پیمان، تقی رحمانی، احمد زید آبادی، رضا علیجانی، سوسن شریعتی، احمد پورنجاتی، محمود دولت آبادی و ... ابراهیم گلستان و نویسندگان شرق
درباره:
محمود احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی، محمد تقی مصباح یزدی، عبدالکریم سروش، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، مهران مدیری، مرتضی ممیز، محمد باقر قالیباف، جعفر پناهی، ابراهیم گلستان، علی پروین، پل ریکور، ژان پل سارتر، اگنس هلر، سوئین برن، دیوید اتنبورو، آریل شارون، ... ، انتخابات ریاست جمهوری نهم، حقوق بشر در ایران و جهان، اقتصاد، رسانه و مطبوعات، سیاست خارجی، دمکراسی، احزاب، پرونده هسته ای ایران، حماس، افغانستان و عراق، آنفلوآنزای مرغی، سینما وتئاتر، ادبیات و هنر، علم، ورزش، عکس، کاریکاتور، ...
.
قصد معرفی ی نشریه را، در نوشتن دراین وبلاگ نداشتم. اما لذت مطالعه این سال نامه باعث شد تا قصد اولیه را فراموش، و در کنار کتاب ها، این سال نامه را نیز معرفی کنم.
با مطالعه سال نامه شرق ( و البته ویژه نامه نوروزی اعتماد ملی )، یاد روزهایی افتادم از اواخرسال 76 تا اوایل سال 79 که مطالب رادیوهای شبانه و پچ پچه های شایعه های مردم جای خود را به نشریه ها داده بودند. روزنامه ها و هفته نامه ها و ماهنامه های خواندنی آنقدر زیاد بود که پول کافی جهت خرید همه شان را به زحمت به دست می آوردیم. با ذوق و شوق روزی 10 تا 12 روزنامه می خریدم از ترس آن که مبادا مطلبی چاپ شود و من نخوانده باشم. از چپی و راستی، تا جوابیه ها را از دست ندهم. پنج شنبه ها در انتظار "عصر ما"ی آرمین و شنبه ها در صف خریدن "راه نو"ی گنجی و هر ماه در انتظار ماهنامه های سیاسی ای مانند پیام امروز. چقدر مطالب روز بود که باید خوانده می شد. یادشان گرامی.
سال نامه شرق به قدری مطالب خواندنی دارد که فرصت مطالعه کتابی را به من نداده. آنان که موفق به تهیه این سال نامه نشدند می توانند روی قول سردبیر شرق حساب کنند و تا نمایشگاه کتاب و مطبوعات صبر کنند.
اسامی ی نویسندگان و موضوعات مورد بحثی که به آن ها اشاره کرده ام آن قدر جذاب هستند که مطلب زیادی برای نوشتن باقی نمی ماند. تنها چند نکته.
تحولات یکساله جهان به قلم بهنود درباره مسلمانان یادداشت سردبیر در باب آرایش نیروهای سیاسی و چگونگی ی سر در آوردن راستی ها در انتخابات، زندگی نامه محمد تقی مصباح یزدی، گزارش تحلیلی ی نقض حقوق بشر در ایران و جهان از جمله؛ ابوغریب، گوانتامانو، اعتصاب کارکنان شرکت واحد و ضرب و شتم دراویش گنابادی، به قلم باقی، پیش بینی ی اقتصاد ایران در سال 1385، مقایسه ی 10 مورد تفاوت در دیپلماسی بین اصلاح طلبان و محافظه کاران، تحلیل انتخابات نهم ریاست جمهوری و شکست اصلاح طلبان، تحلیل روابط ایران و روسیه در رابطه با کشورهای تازه استقلال یافته ی همسایه ی آنانان نوشته متخصص این امر الهه کولایی، جست و جوی عامل اصلی ی اعتیاد در جامعه ی ایران، تحلیل توصیه های روشنفکران در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ی نهم، ریشه های مخالفت مجلس با دولت احمدی نژاد، نگاهی به نوع روابط ایران با کشورهای خاورمیانه، اروپا، آمریکا و شرق جهان، روایت فیلترینگ اینترنت در ایران، نگاهی اجمالی به سوانح هوایی، آموزش و پرورش، شهرداری تهران، آلودگی ی هوای تهران، بحث فساد اقتصادی در سالی که گذشت، قسمتی از نامه به سیمین دانشور به قلم ابراهیم گلستان، سیاست خارجی دولت احمدی نژاد در چندین مقاله تحلیلی، بودجه 1385 در بوته نقد، نگاهی به تحولات خارجی در یک سال گذشته، نگاهی به سینما و تئاتر و ادبیات و هنر در سال 1384، مباحثی درباره روشنفکران ایرانی و تحلیلی از اندیشه های مصباح یزدی و سروش، نگاهی به نظرات فیلسوفان خارجی، معرفی ی برخی از کتاب های شاخص سال 1384، از مطالب خواندنی ی سال نامه شرق ( ویژه تحولات سال 1384 ) است.
امیدوارم این سال نامه را تهیه کرده باشید. وگر نه، امید وارم قوچانی روی قول خود که در آخرین شماره شرق در سال 84 داده بود، بایستد و تجدید چاپ سال نامه را در نمایشگاه کتاب و مطبوعات عرضه کند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home