Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/06/18

انجیل های من - اریک امانوئل اشمیت



انجیل های من
نویسنده: اریک امانوئل اشمیت
مترجم: قاسم صنعوی
نشر ثالث
چاپ اول 1385
1500 تومان
.
اریک امانوئل اشمیت در 28 مه 1960 در سنت – فوا – لیون فرانسه، در خانواده ای غیر مذهبی به دنیا آمد. از نه سالگی آموختن پیانو را آغاز کرد. نخستین کتابش را در یازده سالگی نوشت و نخستین نمایشنامه اش را که هجویه ای در باب مسایل جنسی بود در شانزده سالگی. از دانشسرای عالی ی پاریس در رشته ی فلسفه فارغ التحصیل شد و در سال 1983 رساله ی دکتری اش را گذراند.
"نقل از مقدمه ی کتاب"
اشمیت نویسنده ای جهانی و شناخته شده ای ست که برخی آثار مهم اش به فارسی نیز برگردانده شده: "آقا ابراهیم و گل های قرآن"، "میلا رپا"، "اسکار و خانم صورتی"، ...
رمان "انجیل های من" در سال 2004 به چاپ رسید.
"انجیل های من" داستان پیامبری و رستاخیز عیسی است، و شروع دین مسیحیت. داستان در دو فصل تنظیم شده؛ فصل اول با نام "شب باغ زیتون" که به پیامبری ی عیسی می پردازد و فصل دوم به نام "انجیل به روایت پیلاطس" که درباره ی رستاخیز این پیامبر است.
شک و ایمان، مسئولیت و لاقیدی، اساس مفهوم این رمان است. چه در فصل اول که عیسی نمی تواند بپذیرد که ناجی و برگزیده ی خداست و به پیامبری ی خود شک می کند. و چه فصل دوم که پیلاطس، سردار رومی به رستاخیز او شک می کند و زنده شدن دوباره ی او را باور نمی کند. و به آخر هم نه عیسی کاملا با اعتقاد و نه پیلاطس به تمامی معتقد است. هر دو شک هایی دارند. عیسی، مسیح بودن خود را باور ندارد و به کسانی که به او می گویند تو مسیح هستی، جواب می دهد که من این را نگفتم، تو بودی که این را گفتی. و در نامه های پیلاطس به برادرش نیز غوطه خوردن او را بین شک و ایمان می بینیم.
اما چه به پیامبری و رستاخیز عیسی ایمان داشته باشیم و چه نداشته باشیم یک چیز مسلم است آن این که هم عیسی و هم پیلاطس انسان های لاقیدی نیستند و هر دو به دنبال حقیقت می گردند. و اشمیت به چه زیبایی این نکته را در داستان بیان می کند. هنگامی که پیلاطس از شک داشتن می نالد و از این که دیگر رومی ای که می داند، نیست غمگین است، کلودیا همسرش به او می گوید: " – پیلاطس، شک کردن و اعتقاد داشتن، هردو یکی است. فقط بی قید بودن کفر است."
در مقابل شک عیسی و پیلاطس اما افراد با اعتقادی نیز حضور دارند. یهودا و کلودیا. یهودا حتی ذره ای هم به بازگشت دوباره ی عیسی شک نمی کند و به خود او هم می گوید که اطمینان داشته باشد که پس از سه روز از مردنش، زنده خواهد شد. و کلودیا همسر پیلاطس هم در مقابل شک این سردار رومی نمادی از ایمان کامل است.
رمان "انجیل های من" گر چه داستانی با درونمایه ی مذهبی ست، اما خواندن آن برای کسانی که اعتقادات مذهبی ندارند هم جذاب است. دیدن شک عیسی و ایمان یهودا (کسی که محل اختفای عیسی را به رومیان لو می دهد). خواندن تئوری های منطقی ی پیلاطس در رد رستاخیز عیسی، که به درستی پرداخت شده اند.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home