Name:
Location: Tehran, Iran
ايميل email
RSS

2006/06/09

رویاهای انیشتن - آلن لایتمن



رویاهای انیشتن
نویسنده: آلن لایتمن
مترجم: مهتاب مظلومان
نشر چشمه
چاپ دوم تابستان 1379
600 تومان
.
آلن لایتمن متولد 1948 در آمریکاست. استاد فیزیک و نگارش در دانشگاه ( M.I.T) است و در روزنامه های معتبری چون نیویورکر مقاله های علمی به چاپ می رساند.
رویاهای انیشتن اولین رمان اوست که به سرعت مورد توجه قرار گرفت. فضاهای فرضی، بازی های زمانی، احساسات آدمیان، روابط و اتفاقات کتاب، ساخته های ذهن خالقی ست چون انیشتن برای دستیابی به فرضیه ی تئوری ی زمان.
سال 1905 است. سالی که مقاله ی معروف انیشتن در مجله ی فیزیک به چاپ می رسد و دنیای علم و هنر را دگرگون می کند.
داستان از ساعت 6 بعد از ظهر روزی شروع می شود که انیشتن در دفتر کارش به انتظار ماشین نویس است تا مقاله ی فرضیه ی زمان را که به تازه گی نوشته برای تایپ به او دهد. دقایقی پس از ساعت 8 ، و با آمدن ماشین نویس، داستان نیز به پایان می رسد. در این بین است که لایتمن ما را به حدود دو ماه پیش می برد؛ تصورات انیشتن درباره زمان لحظه ای او را رها نمی کند. رویاها همه ی زندگی اش را فرا گرفته و خواب و آرام ندارد. و لایتمن ما را در رویاهای انیشتن شریک می کند. رویاهایی که زمان در همه ی آن ها نقشی عمده دارد و هر کدام دنیای تازه ای پیش روی ما قرار می دهد. دنیاهایی باور نکردنی و عجیب که سرانجام همین ها به تئوری ی فرضیه ی زمان می انجامد. دنیاهایی با زمان های بی شمار بیرونی و درونی، پس اعمال و رفتارها و کنش و واکنش های متفاوت.
ما به رویاهای انیشتن فرو می رویم و در تصورات او دنیای واقعی را زیر سئوال می بریم؛ اگر زمان دایره ای باشد همه چیز تا بی نهایت تکرار می شود. اگر چون رودخانه ای باشد و مانعی راهش را عوض کند همه ناگهان به گذشته باز می گردند. و بسیار دنیاها، با اتفاقات و مثال های خود.
و لا به لای آن ها میان پرده هایی از حال و روز خود انیشتن.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home